Inwestowanie dla początkujących – dowiedz się jak inwestować w social media

Inwestycje w social media mogą stać się podstawą nie tylko zarobku, ale i rozwoju osobistego. Niezależnie od tego, czy chcesz wypromować siebie, czy markę lub produkt, social media to idealny sposób na stosunkowo tanią reklamę i budowanie zasięgów. Oto 10 praktycznych porad, w co inwestować w social mediach:

  1. Wybierz jeden główny kanał plus dwa-trzy poboczne. Kanał główny powinien być jak najbardziej dostosowany do wybranego przez Ciebie celu. Najpopularniejszym pierwszym wyborem zazwyczaj jest Facebook, potem: Instagram, Twitter, Snapchat, LinkedIn i bardziej niszowe w Polsce platformy, jak np. Tumblr czy Reddit.
  2. Postaw na systematyczność. Większość social mediów premiuje zasięgiem systematyczną aktywność, pomaga też ona w stworzeniu zaangażowanej społeczności.
  3. Nie kupuj polubień na Facebooku. Wykreowanie sztucznego tłumu nie przynosi żadnych pozytywnych efektów, a sprawia jedynie, że do mniejszej liczby rzeczywistych fanów docierasz. Pamiętaj, że ten portal ucina zasięgi stronom powyżej dziesięciu tysięcy fanów – idź więc w jakość, nie ilość.
  4. Zaprzyjaźnij się z botami. Chociaż kojarzą się kiepsko, boty na Instagramie czy Twitterze pozwalają w łatwy sposób zebrać zasięg organiczny. Pamiętaj jednak, aby działać z umiarem.
  5. Załóż bloga. Prowadzenie bloga to świetny sposób na reklamę własnej marki, podbicie jej pozycji w wyszukiwarkach oraz zbudowanie wizerunku. Wymaga to jednak pracy i pewnego zasobu wiedzy na temat, który masz zamiar poruszać.
  6. Jeśli kanał social-media kompletnie nie pasuje do Twojego projektu, odpuść go sobie. Wielu początkujących uznaje, że musi być aktywna we wszystkich dostępnych social mediach. Nie jest to jednak prawdą – wybieramy tylko te, w których czujemy się dobrze i za pomocą których możemy osiągnąć zamierzony cel. Dotyczy to zwłaszcza budowania kontaktów i tworzenia marki osobistej – o ile dobrze jest reklamować markę produktów wszystkimi najpopularniejszymi kanałami, influencer niekoniecznie musi posiadać konta na wszystkich social mediach.
  7. Nie bój się podpisywać własnym nazwiskiem. Internet w założeniu miał pozwolić na anonimowość, w praktyce jednak anonimowość rzadko się opłaca. Używaj nazwiska bądź nazwy marki, aby stać się rozpoznawalnym w sieci.
  8. Inwestuj w reklamę w social mediach tylko w przypadku kluczowej treści. Przy systematycznej aktywności tylko jeden na kilkadziesiąt postów czy zdjęć powinien być sponsorowany. Wybieraj więc uważnie.
  9. Zawsze ustalaj sobie, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć i sprawdzaj, czy pokrywa się ona ze zbudowaną przez Ciebie społecznością. Ustalenie targetu sprawi, że Twoja komunikacja stanie się spójniejsza.
  10. Oddziel konto zawodowe od prywatnego. Taki zabieg nie tylko pozwala zachować balans pracy i czasu wolnego, ale także sprawia, że łatwiej będzie Ci zatrzymać prywatność jedynie dla siebie i najbliższych.

Inwestycja w social media to, wbrew obiegowej opinii, praca jak każda inna – wymaga systematyczności, pewnego zasobu wiedzy i pomysłu na treść, którą będziesz kierował do swojej społeczności. Aby zyskać, trzeba najpierw włożyć w taką inwestycję sporo czasu, dlatego też większe marki po prostu zatrudniają do prowadzenia social mediów pełnoetatowych specjalistów. Inwestując w social media, możesz więc także zyskać zawód i cenne umiejętności.