Dowiedz się jak mnożyć pieniądze w e-marketingu

Marketing internetowy powoli zaczyna wypierać ten tradycyjny. Wynika to ze stopniowego zaniku zainteresowania mediami tradycyjnymi – coraz mniej czasu spędza się przy telewizji czy czytaniu gazet, coraz więcej na Facebooku oraz innych mediach społecznościowych. Zwłaszcza ludzie młodzi, najbardziej podatni na zmiany, zdecydowanie preferują internet nad inne środki przekazu. Dotarcie do takich osób może znacząco zwiększyć rozpoznawalność marki czy produktu. Jakich jednak narzędzi należy używać do promowania swojej firmy w internecie?

Narzędzia podstawowe:

  1. Strona internetowa oraz strony zapleczowe. Strona jest wizytówką firmy – powinna być klarowna, zawierać wszystkie potrzebne informacje na temat oferty oraz umożliwiać szybki kontakt. Obowiązuje zasada pierwszego wrażenia, marki, których strony wyglądają jak przeniesione w czasie z roku dwutysięcznego, odbierane są przez klientów jako mało profesjonalne. Jeśli chodzi o zaplecze, im więcej różnorodności, tym lepiej. Dobre zaplecze nie wygląda wcale jako strony zapleczowe, niewielkie zróżnicowanie w formie i treści może sprawić, że wyszukiwarki “zwęszą” podstęp i pominie strony w rankingach.
  2. Fanpage marki na Facebooku. Niezależnie od ostatnich kontrowersji związanych z portalem, Facebook to nadal bardzo potężne narzędzie marketingowe. Aby zwrócić uwagę na konkretną markę na Facebooku potrzebne są jednak nie tylko kampanie promocyjne, ale także stały zalew ciekawych treści. Nic dziwnego więc, że ostatnio wybić się trudno, jednak nieposiadanie w ogóle strony na Facebooku z pewnością nie pomoże. Dla wielu klientów właśnie to komunikator Facebooka będzie pierwszym narzędziem kontaktu, o jakim pomyślą.

Narzędzia dodatkowe:

  1. Influencer marketing. Influencerem jest każdy bloger czy youtuber mający stałą grupę tworzących społeczność fanów. Mniejsi influencerzy mogą zgodzić się na współpracę za barter, czyli wymianę produktów firmy w zamian za reklamę. Influencerzy o dużej popularności liczą sobie sporo pieniędzy za post sponsorowany, jednak efekty takiego marketingu mogą przebić chociażby reklamę w telewizji. W marketingu influencerskim prócz dotarcia z reklamą do odpowiedniej liczby odbiorców dochodzi jeszcze patronat osoby, która jest autorytetem czy idolem swojej społeczności. Dzięki temu ta forma reklamy bywa bardzo skuteczna.
  2. Wykup powierzchni reklamowej na popularnych stronach czy portalach. Powinno się celować raczej w obszar powiązany z marką. Przykład: sklep z ubraniami dla dzieci wykupujący banner reklamowy na portalu parentingowym. Ważne, aby upewnić się, by reklama była tak skonstruowana, aby nie blokowały jej najpopularniejsze wtyczki do przeglądarek przeznaczone do filtrowania treści. Należy pamiętać, że większość internautów, zwłaszcza ludzi młodych, używa Adblocka czy innych nakładek celem ograniczenia widoczności reklam w internecie.
  3. Newsletter. Praktycznie darmowe narzędzie marketingowe, przyciągające zainteresowanie klientów. Zwłaszcza, gdy wiąże się z kodami promocyjnymi i zniżkami lub przekazywaniem wiedzy praktycznej. Zdecydowanie warto raz na jakiś czas przypomnieć o sobie mailowo, zbyt nachalne wysyłanie materiałów promocyjnych jednak może skutkować oznaczeniem wiadomości jako spamu.
  4. Marketing szeptany. Innymi słowy, wynajęcie specjalistów, którzy na forach, stronach i blogach będą wspominali o marce. Jest to jednak działanie długofalowe. Mało kto nabiera się na jednorazowe komentarze o treści “Polecam markę X, najlepsza marka na świecie”. Czasami wystarczy samo zaznaczenie obecności marki na rynku, aby ten rodzaj reklamy przynosił efekty.
  5. Google Adwords. Kampanie google Adwords to najprostszy sposób na zwiększenie wyszukiwań po konkretnych słowach kluczowych. Przykładowo, jeśli mamy sklep sprzedający sprzęt AGD, mieszczący się w Sosnowcu, wybrane słowa kluczowe mogą brzmieć “mikrofalówka 800W sosnowiec”. Im bardziej sprecyzowane słowa kluczowe, tym większa szansa na pozytywny wynik kampanii. Dobrze jest wybrać te, które niosą za sobą dane o rodzaju produktu czy usługi (np. manicure hybrydowy, używane telefony komórkowe) oraz miejsce (np. Warszawa, zachodniopomorskie, w pobliżu Poznania).

Marketing internetowy nie musi być specjalnie drogi. Co prawda duże kampanie bywają kosztowne, jednak niektóre narzędzia, jak np. odpowiednie zaplecze, prowadzenie fanpage’a czy newslettera, bywają bardzo tanie. Należy pamiętać, że czasy niewielkich kampanii tradycyjnych kończą się, a to właśnie marketing e-commerce jest tym, w co warto inwestować. Zwłaszcza, jeśli celujemy w ludzi poniżej pięćdziesiątego roku życia, ostatnim bastionem, do którego lepiej trafiają metody tradycyjne, są bowiem seniorzy. Już za kilkanaście lat to jednak się może zmienić i w internecie zaroi się od kampanii targetowanych na osoby starsze.