Czy znasz sekrety inwestowania najbogatszych – Amancio Ortega

Armacio Ortega jest założycielem sieci butików Zara i jednym z najbogatszych Europejczyków. Jego majątek szacuje się na 70 miliardów dolarów. W przeciwieństwie do wielu miliarderów, Ortega nie urodził się w zamożnej rodzinie – był czwartym dzieckiem ubogiego robotnika kolejowego. Mimo tego dorobił się potężnego majątku. Jakie są sekrety inwestowania Armacia Ortegi?

  1. Ortega zaczynał bardzo młodo. Już w wieku czternastu lat rzucił szkołę, aby pomagać ojcu wyżywić rodzinę. Pracował w małych zakładzie krawieckim, jednocześnie ucząc się szycia. Szeregowym pracownikiem był przez wiele lat, swój pierwszy biznes zaczynając już po trzydziestce.
  2. Pierwszy zakład miał być przedsiębiorstwem rodzinnym. Pierwszy butik Zary Ortega otworzył ze swoją pierwszą żoną i często podkreślał, że myśli o biznesie jako zabezpieczeniu dla swojej rodziny.
  3. Ortega miał specyficzną strategię rozwoju swoich butików. Uważał, że sam wygląd i specyfika miejsca ma przyciągać klientów. Wykupywał więc lokale w najdroższych dzielnicach miast, wyjątkowo dbał o wygląd wystawy sklepowej, jakość obsługi i wystrój butiku. Nie wykupywał za to reklamy na bilbordach, w gazetach czy telewizji.
  4. Przedsiębiorca był przekonany, że niska cena gwarantuje wysokie zyski. Biznes Ortegi charakteryzował się tym, że oferowane produkty wysokiej jakości i w luksusowej otoczce były dostępne po niewygórowanych cenach. Przyciągały więc pragnącą luksusu niższą klasę średnią, nieposiadającą środków na zakupy w innych, droższych butikach.
  5. Ortega zawsze słuchał uwag i porad klientów. Znany był z ulepszania swoich produktów, gdy tylko usłyszał plotki o niezadowalającej jakości któregoś segmentu. Często zmieniał elementy kolekcji lub fasonu, jeśli okazały się zbyt niskiej jakości niż to było założone czy nawet gdy pojawiały się głosy, że dany produkt jest niewygodny.
  6. Pomimo że w teorii biznesmen jest na emeryturze, nadal codziennie przychodzi do pracy. Ortega przepracował praktycznie całe swoje życie i nawet po przekazaniu kierownictwa swojemu zastępcy nadal ma decydujący głos. Dopiero po jego śmierci firmę ma przejąć córka.

Sposób prowadzenia biznesu przez Ortegę wydaje się być interesujący, trudno jednak powiedzieć, czy przystaje do czasów współczesnych. Należy pamiętać, że ten miliarder rozwijał swoje przedsiębiorstwo w okresie zdecydowanie mniejszej konkurencji na rynku odzieżowym oraz mniejszym znaczeniu reklamy. Dzisiaj kontrowersyjna decyzja o braku reklamy tradycyjnej lub internetowej może skazać większość biznesów na szybkie bankructwo.

Niezależnie od oceny, Ortega jest jednym z ciekawszych przedsiębiorców, jako że niemalże samodzielnie zapracował na własną fortunę od podstaw. Jest także dowodem na to, że przedsiębiorcą można zostać w każdym wieku i być nim praktycznie do śmierci. I chociaż można mówić, że powodem takiego zachowania jest głównie pracoholizm, z perspektywy czasu staroświeckie i drobiazgowe podejście Armacia Ortegi zdecydowanie się opłaciło.