Dowiedz się co warto wiedzieć o inwestowaniu w brand firmy

Branding, czyli tworzenie strategii marki, jest obecnie jednym z obowiązkowych elementów marketingu. Wielu przedsiębiorców twierdzi wręcz, że branding należy rozpocząć jeszcze przed założeniem firmy. Argumentują przy tym, że wpadająca w ucho nazwa czy kreatywne logo przyciągają klientów marek niszowych i budują więź z klientem już od pierwszego kontaktu. Na co jednak należy zwrócić uwagę? I co warto wiedzieć o inwestowaniu we własny brand?

  1. Odpowiedni akcent. Wielu przedsiębiorców stawia na elementy mało unikalne i zapadające w pamięć. Kierują się przy tym przekonaniem, że skoro u konkurencji widzieli coś podobnego, na pewno będzie to dobrze działać także w przypadku ich firmy. W rzeczywistości może być wręcz przeciwnie. Sztuką więc jest dobranie uniwersalnie działających elementów i indywidualnego akcentu, odróżniającego brand od innych.
  2. Kodowanie kolorem to niedoceniany element budowania brandu. Wiele najsłynniejszych marek stosuje kodowanie kolorystyczne. Przykładowo, Coca-Cola kodowana jest zawsze kolorem czerwonym, a jej największy konkurent – Pepsi – niebieskim. Restaurację McDonald’s koduje połączenie czerwonego i żółtego, chociaż ostatnio widać tendencję do zmiany tonu poprzez zastosowanie koloru ciemnozielonego. Z kolei niebieski i granatowy utożsamiane są z profesjonalizmem, przez co olbrzymia liczba firmowych stron internetowych posiada granatowe elementy szaty graficznej. Oznacza to, że odejście od tego schematu (np. na rzecz ciemnofioletowego czy wiśniowego) pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność brandu.
  3. Unifikacja stopki mailowej. Każdy e-mail zewnętrzny powinien zawierać logo, nazwę firmy, adres i dane kontaktowe, ewentualnie slogan oraz linki do mediów społecznościowych. Pomaga to zachować spójność przy kontakcie z klientem i pozytywnie wpływa na budowanie świadomości marki.
  4. Zbytnie eksperymentowanie może się nie opłacać. Było już o braku unikalności, ale także zbytnia przesada w drugą stronę może być zabójcza dla marki. Budowanie brandu powinno odbywać się w sposób spójny z obszarem działań przedsiębiorstwa, nie może też odbywać się kosztem funkcjonalności. Nie warto “wrzucać” do brandu każdego kreatywnego pomysłu, tworzy to jedynie chaos i wrażenie braku profesjonalizmu.
  5. Branding powinien być dostosowany do potrzeb i spojrzenia klienta. Inną komunikację prowadzi marka kierowana do nastolatków, inną – do przedsiębiorców. Przed jakimikolwiek działaniami mającymi na celu wykreowanie brandu należy ustalić więc profil odbiorcy i krótką charakterystykę narracji marki. Na początek wystarczy zadać kilka podstawowych pytań. Czy brand stawia na “tradycyjność” czy “nowoczesność”? “Formalność” czy “luźność” komunikatów? “Fachowość” czy “finezyjność”? Odpowiedzi na te pytania pomagają odpowiednio sprofilować narrację i przyczyniają się do przyszłego sukcesu marki.

Na dość konkurencyjnym rynku polskim przedsiębiorcy coraz większą wagę zaczynają przypisywać budowaniu długotrwałej relacji z klientem. Za pomocą odpowiedniego brandingu można wypromować firmę oraz sprawić, aby kolejni klienci powracali do niej regularnie. Nigdy nie należy jednak zapominać, że absolutną podstawą jest dobra jakość towarów lub świadczonych usług. Nie od dzisiaj wiadomo, że nawet najlepiej wykreowana marka nie utrzyma się na rynku, o ile nie będzie spełniać oczekiwań klientów.